Criptorasismul (1) din rețelele sociale

fbkkk2
Imagine: Teodor Ajder

Ingineri, filologi, teologi, juriști, proficieni ori precariat (2), afaceriști, angajați din privat și de la stat, amatori și profesioniști deopotrivă, se simt mai degrabă îndreptățiți decât stânjeniți de poziția publică „de facebook” față de imigranţi şi faţă de evenimentele din ultima vreme, poziție cât se poate de „luabilă peste picior” (3), amatoricească și aproape tot timpul rasistă.

Și oare nu au dreptate să devină chiar revoltați la orice critică, din moment ce doar practică logica segregaţionistă după care ei înșiși sunt ignorați, evaluați, triați, notificați, felicitați, admonestați și remunerați în regim zilnic, uneori chiar sub pretenția rigorilor ștințifice? Pe bună dreptate vor să fie ascultați, nu cenzurați de vreun ins care se află în treabă să-i contreze pe toți. Vor să-și verifice propriul mers al lucrurilor, acela în care ei, ca indivizi, acceptă să funcționeze și prin care au internalizat  din capul locului lumea ca un spațiu injust, competițional și agresiv. Și de ce să nu fie ascultați, mai ales când unii dintre ei citează aforismele palingenetice (4) ale unor universitari sau iluștri membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, Papahagi și Cristi Danileț, asta când nu se dopează zelos cu ceea ce trece azi în ochii multora drept libertate de cuvânt reală, adevărată cultură sau folclor autentic, fără a putea să perceapă nici complexitatea și nici doza de artificial, limitele și aroganța unor asemenea certitudini. Ceea ce nu poate fi denumit decât „gust dobândit” sau ignoranța altor oameni, limbi și culturi e ridicat la rang de Cultură cu „C” majuscul și normă de civilitate, deși e rezultatul unor esențializări și simplificări.

 

Acceptăm porții de gândire de-a gata pentru confortul minții, nu e de mirare că preluăm azi idei de o violență rușinoasă, pe care nici măcar nu ni le putem imagina puse în practică. Evident, sunt și din acei care și le pot imagina. Astfel nu sunt puține cazurile în care persoane în aparență diferite față de noi să fie agresate în plină stradă, ca și deunăzi la București. Doar așa este posibil să pretindem că suntem superiori când oligarhii culturii și justițiarismului suplinesc informația cu statutul enunțatorului, afișând o ignoranță enciclopedică și regresând în zorii cruciadelor. Jenați  de orice noțiune de împrumut cultural, nu ar fi de mirare să ni se propună să interzicem numerele și să trecem la ecuații romane de genul CCLXIII+CLX = CII. Cei care postează meme motivaționale cu Steve, un om cât se poate de antipatic dealtfel, uită că Jobs e fiul unui imigrant din Siria, iar fără „scurgerea” de creiere, sânge, metale rare, petrol și sclavi, o parte din lumea „civilizată” ar fi arătat altfel decât e azi. Extremiștii bunului gust și civilizației trec cu vederea că în forma aceasta simplistă luxul a venit la pachet cu exploatarea coloniilor, secolul luminilor a venit la pachet cu sclavagismul, iar bunăstarea încă este refuzată europenilor estici, orientalilor, ne-europenilor sau perifericilor de orice fel, care sunt insuficient de buni în permanență.

 

O reuşită ironie ne-o procură mașinile lui Steve Jobs, întreținând, reproducând și răspândind imagini cu refugiații detestabili „surprinși” mai tot timpul încălcând vreo convenție a Europei „libere” și „civilizate”. Mașina costisitoare de reprodus „adevărata” față a refugiaților, redenumiți rapid imigranți „ilegali”, are în spate munca unui imigrant. Asta nu împiedică mecanismul perpetuării imaginii superiorității „vestului” versus „restului lumii”. Caracterizările orientaliste sunt documentate de zeci de ani, dar unii dintre mai progresiștii gânditori admit că în alte zone se întârzie nepermis, oamenii sunt leneși și insuficient de organizați. Rânza civilizatului nu macină aceste diferențe, simple atitudini corporale și de limbaj dezvoltate în spații sociale diferite, cele familiare fiind întitulate moderne, dar în lipsa cărora se incită abuzul și umilirea celorlalte, presupus inferioare. Iarăși, de ce să ne mirăm că persoanele mai educate dintre noi, deci absolvenții de facultate, au vederi largi rasiste stimulați de acest tip de introvertire culturală și, în lipsa criticilor, de încurajarea unui anumit tip de schizofrenie occidentalistă chiar în spațiile care ar trebui s-o descurajeze, în biblioteci, librării și muzee.

WP_20160406_21_01_30_Pro
Fațada multilingvă a Bibliotecii Universității Varșovia

Imigrantului și minoritarului îi sunt oricum doar „tolerate” diversitatea și exotismul, dar se pare că și această minimă atenție este deja prea mult. Avem noroc că este deja tradusă „Coliba unchiului Tom” pentru că, poate azi ar suna prea „tolerant” și „sorosist” să traduci așa text corect politic. Cei persecutați pentru simple pretenții politice sunt și acum împușcați în plină stradă fără nici un alt motiv, decât profilul rasial desemnat periculos în regulile nescrise ale poliției americane. Din moment ce se poartă și în alte țări, nu mai este așa rizibilă reînvierea acestui tip de discurs celebrator vădit anti-minorități, anti-Roma, protocronist (6), o adevărată involuție copernicană, popularizată de drama aparițiilor lui Dan Puric, Gheorghe Zamfir și Gheorghe Funar, ce derapează nesfârșit pe tema imperiului Dac național ortodox. Cum să pomenim în aceste condiții de exploatare, de eliberare, de emancipare, de Marx fără să-l citim prin Pikkety, sau de  eurocentrism și colonialism? În preajma acestor subiecte tabuizate complet nu putem decât să declanșăm imediat contra-argumente: atac la persoană, obsesie sorosistă, țigănească, feministă, rusă, evreiască, maghiară sau anticomunistă. Cultura e Cultură veritabilă mai ales dacă e masculină, albă și exclusivistă, iar noi trăim în Europa, deci ce contează că rasiștii noștri nu sunt cu nimic mai breji decât prin vecini, unde declară că Iisus a fost un bărbat slav?

 

Dacă până de curând liberalii noștri weberieni s-au grăbit să descopere că nu oligarhiile perindate de-a lungul anilor, ci ortodoxia și tradiția sunt impedimentele dezvoltării, recentele crize i-au făcut să scoată din umbră „valorile din bătrâni” și să revalorizeze imaginea Estului ce părea etern demonetizat, Est care acuma va „salva” Europa. Ce să mai înțelegem din asta decât că Dan Puric e varianta soft până la urmă a unei aberații incomensurabile. Din cenușăreasă de dosit prin colțuri, sfânta puritate legionară reînvie și nu puțini se cred curajoși pentru heidegeriana aducere la lumină a „adevărului” ascuns de corectitudinea politică, de toleranță și multiculturalism. Mai mult, îmbolnăviți de aceste „flageluri” doar ortodoxia și tradiția ne mai pot salva, urmând să reorganizăm purificări culturale, rasiale, să pedepsim cu asprime hoția, manelele, sau alte impurități culturale, eventual și maghiarismele și slavismele din limba română. Odată cu stăvilirea ruinei „adevăratelor” valori, cu recentrarea tradiției, religiei, sectarismului și a bluzelor tradiționale ni se spune că revenim la Europa. Câți își mai aduc aminte că acestea sunt simptomele a ceea ce s-a lăsat în urmă, naționalismul revanșard, iredentist și şovin, războaiele religioase, care odată îngropate au dus la alianța între Franța și Germania și la ideea de Europă?

 

În plin război cu minoritățile, a avea o opinie diferită este echivalent cu trădarea sau este simplu simptom al naivității. Dacă suntem europeni, e îndestulător că suntem numiți profesioniști la locul de muncă, chiar dacă nici 30 % dintre noi mai citesc o singură carte pe an – vezi studiul recent despre polonezi. De vreme ce îndrăznești să vizitezi o galerie de artă și folosești bicicleta ești doar cineva care vrea să pună bețe în roate automobilelor și bunului mers al lucrurilor. Dacă nu mănânci carne, posibil splălată cu oțet, ți se spune că faci nazuri la mâncare. Normalitatea este să avem E-coli pe ici și colo şi să fii numit iresponsabil dacă pui semne de întrebare. Dacă te revolți și te apuci de scris sau de postat ceva ești acuzat că faci „hipstăreală” doar ca să-i sâcâi pe alții care își fac totuși datoria. Dacă făcând toate astea nu ai nimerit în grupul xenofobilor, șovinilor sau al extremiștilor bunului simț, apoi ești „hipster din ăla”, poate ungur sau moldovean, deci rus… „știm noi”. Dacă vrei să mai ai nuanțe pe poziții și analize psiho-sociale, atunci ești un „hipster” din ăla mai periculos și comunist. Dacă ai avut bizara idee să aperi Statul Român în fața celor care tot predică teoria statului minimal și preamăresc cu religiozitate varianta privatizată complet, în timp ce se abonează la fonduri publice și ajutoare, deci REPET, în condițiile în care vrei doar să spui că funcționarii trag ponoaosele subțierii statului, se prea poate să fi înțeles toți cei care te citesc că ataci încă o dată statul și reprezentanții săi locali. Că doar asta fac hipsterii – pun bețe în roate! În varianta în care ești pe deasupra și imigrant, ești ridiculizat dacă nu vezi la rândul tau pericolul imigrației. Dacă ai o vagă simpatie pentru oamenii care se refugiază din calea războiului ești periculos. Dacă ești femeie și deplângi situația în care au ajuns săracii, imigranții și cei mai defavorizați dintre noi, înseamnă că te iubești cu un imigrant sărac și defavorizat. Ba chiar ajungem la infantilism, dacă ai uitat o cratimă pe facebook, sau dacă vrei să joci fotbal sau să mergi la sală – ești needucat și necultural (calc lingvistic preluat de vorbitori de română din polonă). În rest poți să postezi orice atrocități vrei, dar să te strădui să fie corecte din punct de vedere gramatical.

 

Logica excluderii și a disprețului fondează comunități facebook acolo unde spațiile clasice nu (mai) permit înlăturarea organică a semenilor. În timp ce istoricii ideilor și medicinei au umplut tomuri întregi despre imposibilitatea definirii categorilor de rase umane și despre accidentele istorice numite națiuni, noi comunități imaginate i-au ființă în spațiul virtual. În plus ne sunt „livrate” drept descoperiri de ultimă oră darwinismul social al lui Houston Chamberlain și tezele despre vigoare culturală și rasială. Și cum să nu pară îmbietoare aceste teorii, dacă treaba merge la fel și pe facebook, chiar după modelul darwinist? O postare rasistă și defetistă pare să i-a avânt din sharing gratis, comparativ cu alte postări mai rezervate. Nu e nici o problemă că în goana după clicuri și segmente de public cât mai largi fundamentăm violența și recreem granițe demult apuse. Cum puteau rețelele de socializare să ocolească logica exlcuderii când excluderea le este atât de intimă? Rețelele devin aproape o readaptare tactică a naționalismului, rasimului, colonialismului, emancipării, rebranduite în limbaj marketing: branding, rating, conștientizare. Națiunile-stat au  fost născocite pe criterii formal administrative, delimintând rute comerciale sau cu ajutorul invenției ad-hoc a tradițiilor din „bătrâni”, a amalgamării populațiilor și dialectelor. Noile născociri transced granițele și crează altele mai subtile dar cu efecte la fel de reale, și profitul lor la fel. Dar pe de altă parte iarăși li se spune țărilor „inferioare” că independența nu este fezabilă (Grecia), că națiunea este inventată și că pretențiile unor necivilizați sunt absurde, pentru că nu și-ar ști administra țara – așa că de ce mai plătim taxe și de ce să nu o administrăm din Panama? Până în ziua de azi „știința” administrării pe bază de spoliere și extragere de rentă colonială ține loc de guvernanță cu consecințe mult agravate în fostele colonii, iar noi suntem siguri că nu ne putem administra și cerem permanentizarea MCV (6). Oligarhia colonială s-a schimbat cu cea locală, apoi cu tehnocrația cosmopolită off-shore, iar în tot acest proces oamenii au fost și au rămas spoliați.

 

E „hipstăreală” mare dacă ai mișcat impotriva celor de mai sus, a inerției, favoritismului, sexismului, ageismului și încolonării. Ești „hipster” deoarece înseamnă că nu prea înțelegi că astea sunt cutume și norme cvasi-legalizate. Înseamnă că nu înțelegi principiul „cu o floare nu se face primăvară” și al tăcerii în fața abuzului și prejudecăților. Banalizarea răului, naturalizarea sa subtilă, vine cu ezitarea în fața unor situații în care trebuie să intervenim doar pe principiul că nu suntem fiare, iar dubla măsură de natură colonialistă din interiorul EU, dă apă la moară breivicilor, farajilor și altora ca ei de pe frontul Europei estice să se înfrățească în timp ce își trag zoaie în cap. Chiar se așteaptă cineva de la o persoană care lucrează peste 8 ore pe zi să mai citească și să devină creativ pentru altceva decât un adaos trist pe sub memele rasiste distribuite pe facebook? Mai puneți la socoteală și spoiala de gândire ale unor formatori de opinii – Ana Blandiana, Gabriel Liiceanu – ce înfierează toleranța și drepturile, numindu-le direct mofturi. A făcut-o deunăzi până și ministrul justiției al României! Vă vine să credeți sau nu, dar nu am găsit nici o sursă decentă pe net, așa că singura referință la bomba ministrului justiției Prună, că „drepturile ar fi un lux teoretic” sunt dintr-un interviu cu Victor Ponta pe Agerpress. Nici nu e de mirare, din moment ce am aflat că Valeriu Zgonea e unicul politician care a fost citat, din nefericire într-un mod zeflemitor, că nu vede o problemă în apariția altor moschei în România. Ce metodă mai bună în România de azi să ascunzi gravitatea unor declarații și normalitatea altora decât punându-le indirect în cârca celor doi?

Fără această falie în felul de a vedea lucrurile, ori cu „adevărat” serioase ori „hisptăreală”, sau „normalism” versus „comunism”, ar fi fără sens toată presiunea exercitată de rețelele de socializare împotriva refugiaților în chiar lipsa refugiaților prin Polonia și România. Rămânem pragmatici și acceptăm sumar consensul oferit de mecanismele de propagare a urii și ignoranței. De ce să ne pierdem energia să găsim corespondențe cu realitatea, când găsim asemenea consolare în acceptarea urii?

Note:

  1. Criptofascism si criptorasism sunt termeni peiorativi pentru a desemna admirația secretă față de fascism și rasism
  2. Guy Standing combină termenii profesionist-tehnician și precar-proletar.
  3. Se circula pe fb o imagine virală în care se afirma că Japonia înlătură cu succes extremismul islamic pentru că nu a acceptat niciodată predarea limbii arabe (fals!), importul de Coran (fals din nou)  sau că musulmanii nu pot închiria măcar o casă (!?!). De ce? Pentru că așa e normal în ţările „civilizate”! Deci chiar în țările unde Șinto era presupus a fi avut un rol în masacrul de la Nanjing, atacul sinucigaș de la Pearl Harbour, sau că a hibridizat mișcarea neo-religioasă Aum Shinrikyou, cea cu gazul sarin din metroul din Tokio din 1995.
  4. Acel gen de abordare asociată fascismului, ce tinde să privească națiunile în mod organicist după posibilitățile lor de a supraviețui, a se regenera ori de a intra în declin
  5. Curent de idei ce presupune cel mai adesea fals că creațiile românilor au anticipat creații artistice și ștințifice universale
  6.  Mecanismul de Cooperare și Verificare al Comisiei Europene pentru România și Bulgaria

 

Anunțuri

Un gând despre „Criptorasismul (1) din rețelele sociale

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s