buy one, get one free

Azi scriu despre genul de articol mizerabilist sau neglijent ce apare prin ziarele noastre de finanțe cu cele mai mari tiraje și priză la public și cu ediție în limba engleză. Săptămâna trecută a apărut în Ziarul Financiar un articol despre numărul de turiști străini care vizitează partea noastră de Europă, și ce mi-a sărit imediat în ochi a fost diferența enormă între România și vecini. Articolul ne arăta că sunt diferente de 400% sau chiar 800 % între numărul turiștilor străini care vin în Polonia, 16 milioane pe an, față de cei sub 2 milioane pe an care vin în România. Cam sumbru dacă ar fi adevărat și dacă diferențele astea nu ar fi așa de bătătoare la ochi. Intru imediat pe indexul celor de la banca mondială (BM) și văd că pe anul 2013 BM estimase un număr de 8 milioane de turiști străini în România și sub 16 milioane în Polonia! Satisfăcător deocamdată, România ca și Polonia sunt destinații în creștere, Romania chiar mai mult decât Polonia. Ba mai pui că în Polonia a venit și PIS la putere :). Am scris autorului articolului un email scurt în care îi cer să dea sursa exactă și să verifice datele de la BM, dar și din alte surse. Nu credeam că s-a informat greșit dar era limpede că nu-i era foarte clar că există o diferență semnificativă între numărul de sosiri în țară și numărul de turiști efectivi. Datale erau corecte în cazul celorlalte țări cu mențiunea că definiția turistului era întinsă la maxim, dar în cazul României, cazul de referință, erau ultraortodox de corecte, dar măsurau altceva…

Am primit un email după nici 5 minute în care mi s-a arătat bref că datele provin de la OMT, organizația mondială a turismului,  și mi sa dat și sursa, e aparent corectă, dar nici o vorbă despre sursa citată de mine, despre diferența între numărul de sosiri și numărul efectiv al turiștilor, ba chiar nimic despre falsa concluzie a autoarei care se amăgea că cei 2 milioane cheltuie dublu în România față de alte țări, și asta în pofida numărului mic, eventual din cauza distracțiilor extreme și poate a prețurilor. Îi răspund imediat, și de data asta încerc să fiu mai explicit deși știam că odată ce l-au publicat pe prima pagină a siteului va rămâne probabil nemodificat. Îi arăt că uneori din ignoranță, lipsă de informație, sau lipsa vizilibilității ei, se fac greșeli de talie mondială, astfel încât OMT o fi ea o organizație serioasă, dar Ziarul Financiar poate sa retracteze articolul sau sa-l amendeze serios, pentru ca OMT ia numărul de intrari în cazul vecinilor și numărul real de turiști în cazul României. Caut numărul turiștilor reali în Polonia, și găsesc un articol pe wikipedia cu numărul real în nota de subsol 3 la pagina 121. A fost tare bine ascuns, aproape imposibil de găsit pentru că e chestie de mândrie națională, dar aflu totuși că sunt sub 6 milioane, mulți, dar nu 16 milioane. Se menționează că în acești 16 milioane sunt inclusi chiar și cei care trec granița preț de câteva ore, dintre care aproape 8 milioane ucraineni, și peste 6 milioane de bieloruși și ruși, mulți la muncă în Polonia probabil, unii doar în tranzit, și mulți nemți spre Gdansk și Cracovia.

Încep să dau din teoria conspirației, și aici mă ajută mult și colegii. Voi ce credeți? S-au pus caprele vecinilor noștri sau OMT să ne denigreze? Sau poate careva dintre responsabili noștri a dat cifrele cele mai mici de frica DNA și a Codruței Koveși? Dacă exagerăm despre cât de rău stăm prin statistici nu se poate întâmpla nimic rău, Koveși o să-și dea ochii peste cap a încuviințare, of course. Nu, nu e vorba de asta, e vorba doar de principiul buy one, get one free. Dacă cineva s-a pus vreodată să facă un index al știrilor rele despre România probabil poate constata acum că majoritatea lor vin pe principiul gratuității, multe vin doar din inerție, nu din rea voință. Dacă prima ți-ai format-o în trecut cu acel „Romania the bottom of the heap” a lui Tony Judt, pe a doua o ai gratis. Fără surse, sau cu o singură sursă, fără a retrage articolul, pentru că era „too big to withdraw” și fără explicații, deși de data asta cerusem să fie amendat articolul și trimisesem și datele oficiale ale biroului de turism din Polonia, un document bilingv în poloneză și engleză, cu cei 6, nu 16 milioane de turiști.

Articolul a fost retras imediat și pus la secțiunea premium, cu plată. Adică să dai bani ca sa fii dezinformat. Acum e din nou disponibil gratuit, sau parte din el cel puțin. Acel articol și multe altele sunt scrise fără o minimă verificare a datelor din mai multe surse. Nu de puține ori pe Ziarul Financiar s-a întâmplat ca România să fie comparată cu Ungaria și Polonia în termeni de PIB/capita, in cazul României dându-se cifrele de pe valoarea nominală, sub 10000 $, și în cazul Poloniei și a Ungariei arătându-se cifrele aferente valorii ajustate puterii de cumpărare, pe la 23000 sau 24000 $, și care sunt puțin sub 20000 $ în România. Au trecut anii în care diferența de PIB /capita între noi și Ungaria sau noi și Croația erau așa de mari și se continuă cu acealeași povești din neștire sau nepăsare. Datele oficiale nu au venit încă dar în anul care a trecut România a fost probabil în ceafa Croației în termeni de PIB/ capita ajustați la puterea de cumpărare și în 2016 o să întreacă Croația dacă nu a facut-o deja anul trecut, atât la PIB/ capita și la AIC/capita (consum per capita).

Unii nu consideră PIB/capita un indicator bun, și pe bună dreptate, în multe țări printre care și în România, acesta a tot a crescut din 2011, dar numărul săracilor ca proporție din populație a rămas cel mai mare din UE după Bulgaria. Repet, salariul minim lunar în Croația este de 400 Euro. Nu are cum să scadă numărul săracilor din România în timp ce procentul celor care au o slujbă și tot rămân săraci era chiar cel mai mare din EU, iar procentul de copii aflați în săracie a crescut din 2007 până în 2014, o contraperformanță notabilă în cadrul UE. Care o fi problema celor de la ZF și a altora ca ei, neglijență, sau poate lipsa competiției? Mai sunt și cei de la Capital, care obișnuiau să fie mai buni dar au scăzut, și cei din online, economica.net, profit.ro și money.ro, dar pe lângă traduceri din presa internațională și împrumuturi de articole de la unii la alții nu prea avem la ce ne uita. Unele sunt bune, însă prea multe denaturează complet realitatea, și chiar nu avem nevoie de așa ceva. S-ar putea ca așteptările noastre față de România să fie și mai prăpăstioase și nerealiste decât sunt deja. 

Anunțuri

Un gând despre „buy one, get one free

  1. eurostat da azi cifre relevante http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/7145051/4-26012016-AP-EN.pdf/af1315ac-5fb3-4ea9-bfe1-e33350a44bb7

    In the EU, the number of nights spent in tourist accommodation establishments by non-residents grew faster
    (+3.5%) between 2014 and 2015 that those spent by residents (+3.0%). In 2015, the largest increases in nights
    spent by non-residents were observed in Romania (+18.3%), Slovakia (+12.8%) and Sweden (+9.6%), and by
    residents also in Romania (+15.3%), ahead of the Czech Republic (+15.0%).

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s