Cum sărbătoresc românii Paștele în Varșovia

de SimonaTeKa

Am trăit în câteva țări ca expat. Ținând cont de această experiență pot să afirm că în fiece țară, Diaspora românească se organizează într-un fel anume, își are necesitățile ei și chiar mijloace de comunicare diferită, deși s-ar putea ca percepția mea să fie influențată și de vârsta, mentalitatea și propriile mele interese la acea vreme, asa ca puneți multă apă în vinul meu. 🙂

photo 3 (3)
Cuplu romano-polonez. Se pare ca sînt mai multe românce căsătorite cu polonezi decât români căsătoriți cu poloneze. Sau poate acele cupluri se aflau de Paște în România. 🙂

În mare, eu zic că sunt expații obișnuiți să schimbe țările ca manușile – de obicei tineri (20-40 de ani,  necăsătoriți și nonconformiști, gata să se integreze cel puțin pentru perioade scurte în orice țară dacă banii sînt buni și cariera avansează. Pentru ei nu este foarte important să participe la toate întâlnirile comunității pentru că, de obicei, își permit să călătorească mult și des și mai ales în România – unde au prieteni și familie de care sînt legați.

Apoi mai sunt cuplurile mixte – formate când un român sau o româncă decid să își schimbe viața și să se reinstaleze într-o altă țară pentru persoana iubita – fac și eu parte din această categorie. Este destul de greu până își găsesc un servici bun și își fac prieteni aici. Dar cum rămân aici pentru mult timp și fac copii româno-polonezi, sînt baza comunităților din Diasporă.

Paula Joao
Paula&Joao – un cuplu romano-portughez – au decis sa fie împreună în Varșovia, acolo unde s-au și cunoscut, ca erasmuși.

Mai sînt și erasmușii – tineri care adoră să cunoască alți studenți de peste tot, dar le este și dor de țara și de limba maternă – vin cu plăcere la întâlnirile Diasporei, mai ales la începutul șederii lor, când încă nu au dat de examene.

Sînt, desigur și integrații cei ce se mută cu întreaga familie – mulți dintre ei ajung să prindă rădăcini în țările gazdă. Ies cu alți familiști, poate tot români, dar nu numai – merg în țară de Crăciun, de Paște și în fiecare vară.

Iată că am ajuns în sfârșit unde îmi doream, la Paște. Cum spunea soțul unei românce duminica trecută : «Paștele este mai frumos să fie petrecut în România decât Crăciunul!». Sînt foarte de acord cu această afirmație – dar este și mai greu să ajungi acolo – mai ales într-un an în care Paștele Ortodox și Catolic nu cad în aceiași duminică.

Acasă, unu, mâncarea este mai buna : ceapă verde, pască, drob, ouă proaspete de țăran (cum se zice în București la ouăle găinilor care nu sunt închise în cuști și hrănite sănătos), borș de lobodă, sărmăluțe în foi de viță, poate chiar de post, brânză telemea proaspătă și nu chiar așa de sărată ca cea de peste iarnă. Doi, vremea este mai prielnică și mai luminată. Trei, slujba de la biserica este mai frumoasă și clar, mult mai spectaculoasă.

Sotul meu
Soțul meu vrând să mănânce mai degraba

Pentru familiile mixte de români/polonezi, cum este și a mea, trebuie decis din timp unde mergem, când și pentru ce sărbătoare. Încercăm să fim “fair” și facem un Crăciun acolo, unul aici, un Paște acolo,  3-6 aici (catolic și ortodox). Dar anul ăsta… am simțit nevoia să sărbătoresc Paștele aici în Varșovia, așa cum se cuvine. Mai ales că anul acesta, am decis să mergem în Barcelona de Paștele  catolic în loc să mâncăm ouă și pateu (pasztet) la familia soțului meu, în timp ce ningea afara.

Cum vremea se anunța urâțică în weekendul pascal, mi-am zis în sinea mea –  fac curat lună prin casă plus spăl și ferestrele, și mai ales, mai ales – frigiderul! Tragedie!

photo 4 (2)
Trei copii au venit cu părinții lor – toți au tras cate un pui de somn și s-au trezit bine dispuși 🙂

Am dat, însă, o fugă miercuri la grădina mea din Varșovia și mi-am dat seama că arată destul de bine după o iarnă lungă. Mi s-a făcut un dor și mi-am zis – las curatul, facem grătar mai degrabă! Nu era prima dată când puneam așa ceva la cale. Dar despre asta vă povestesc altcândva.

După o invitație deschisă, ce-i drept trimisă destul de târziu și doar pe facebook, au venit în jur de 5 români cu soți, prieteni și copii, plus câțiva prieteni de-ai noștri care nu zic “nu” la un grătar în aer liber într-o zi  cu soare 🙂

photo 3 (4)
Soarele nu a lipsit deși își arăta uneori dinții 🙂

Nu știu alții cum sînt, dar eu când ajung în România de Paște sau Crăciun o critic pe mama la greu că nu îi iese nasul din oală toată ziua și nu petrece suficient timp cu noi și cu alți musafiri. Sigur face prea multa mâncare, pâine, cozonaci, oua roșii și se stresează prea mult. Dar cu fiecare an care trece realizez că semăn din ce în ce mai mult cu ea.

Cum momentan nu am acasă nici gaz, nici plită electrică,  doar cuptor și un cuptoraș specializat, ei îi zic  „mașină de pâine„ – am decis să fac totul la rece și să compensez cu multe pâini proaspete și o Pască. Mi-au ieșit două. Îmi place mai mult brânza decât cozonacul. 🙂

photo 1
Aluat la dospit
photo 2
Brânza – twaróg.
photo 4
Pasca #1 înainte să fie unsa cu oua bătut cu zahar.
photo 3
Pasca #2 așteaptă să intre în cuptor după ce a fost lăsată la dospit 15-20 minute.

Buuun, zis și făcut. M-am trezit dumincă la 8, să pregătesc totul – îmi plac pasca și pâinea de drojdie doar în prima zi! Am copt 2 pâini cu maia (sourdough, zakwas). De fapt, am pus doar aluatul în cuptor, după ce a stat o noapte întreagă să crească. Am făcut pâinea cu drojdie imediat. Soțul meu zice că nu se pune, că doar am pus la un loc ingredientele și am apăsat un buton. Am început să frământ pasca după ce m-am uitat la 2 rețete pe youtube, mi-am adus aminte de ce-mi explica bunica mea și am mai vorbit cu mama la telefon.

La ora 10 pasca (cu merișoare în loc de stafide pentru că nu aveam) și cu mirodenii (miroase cum zice mama) poloneze intrau în cuptor și am mai făcut (practic doar am mixat) urmatoarele «tradiționale» bucate românești (numele au fost date pentru diferențiere, nu cred că le găsiți pe internet):

  1. Baba Gainusa – vinetele la cuptor cu pasta tahini,
  2. Hummus negru – naut cu vinete coapte,
  3. Hummus românesc – năut cu usturoi (se pare ca am cam exagerat – polonezii nu au înțeles pofta mea de usturoi),
  4. Fasole roșie bătută crunt (a fost un mini hit până să vină salata de vinete originală: fasole cu usturoi cu ulei de măsline).

    photo 1 (2)
    Întrebarea a fost: Este sabie sau cruce?

La 12 totul a fost gata cu tot cu răcitul după cuptor. La 12 30 eram dușați și împachetați! La 12 45 musafirii, invitați la 12 și amânați până la 1 ajunseseră deja și cereau carnea la grătar.
Vorba soțului meu: «Nu te-am ajutat pentru că avem bucătăria mică și apoi, la 12 tu iți termini treaba iar eu mi-o încep.»

Pasca
Pasca, pâine de drojdie, Dukkah si hummusuri.

Vremea a fost minunata, gazda cam neorganizată și uitucă – am uitat că aveam tacâmuri în mica noastră casuță de grădină, și am mai adus un rând în plus de furculițe, pahare și cuțite de plastic 🙂

photo 4 (3)
Cumnatul meu.

Au mai venit în ordinea intrării pe scena : nuci din Moldova, dukkah dry deep , cozonac, zacuscă care a bătut toate hummusurile, quiche, oua rosii, salată de vinete cu maioneză și vinete coapte pe flacără – mnom mnom mnom, tarta de mere, tiramisu, bere românească, poloneză, cidru și mult vin. Nu menționez grătarul pentru că nu am fost atentă și în afară de cârnați frumos mirositori nu pot sa garantez că a mai fost ceva. 🙂

La sfârșit aș vrea să vă spun cât de mult m-am bucurat că ați venit, că măcar ați vrut să veniți chiar dacă nu ați reușit, că ați adus copii mici, că ați venit primii sau pe ultima sută, ca ați stat un pic sau până la sfârșit, că ați mâncat și că v-a plăcut, că ați venit sătui dar tot ați gustat câte ceva (chiar dacă era salata de vinete, hehe).
Hristos a inviat!
Să ne vedem și să ne auzim cu vești bune!

Un gând despre „Cum sărbătoresc românii Paștele în Varșovia

Lasă un răspuns

