Autocenzura și… bardașsexualii*

Claudia Ciobanu: Teoooooo, pune musai poze cu noi doi! macar aia cu tabloul, in strada! sunt prea multe poze de astea plictisitoare cu Iohannis in costum!

Claudia TeoTeodor Ajder: nu e buna poza

Claudia Ciobanu: Cum? De ce nu???

Teodor Ajder: e un craniu pe fundal

Claudia Ciobanu: hai, maaaaaa!

Teodor Ajder: n-am fost atenti. se vor lega de craniu.

Claudia Ciobanu: ce craniu?nu se va lega nimeni de craniu! nu fi paranoic!

Teodor Ajder: Uite si vezi pe poza. eu zic ca nu se potriveste cu mesajul nostru.

Claudia Ciobanu: ma uit la ea. pe bune, nu va zice nimeni nimic. o pun eu, daca imi amintesc loginul.

Teodor Ajder: Si mie imi place tare mult, dar daca tot vorbim de securitate…

Claudia Ciobanu: pacat de toata munca noastra. Teo, nu.

Teodor Ajder: nu sunt de acord.

Claudia Ciobanu: iti facui probleme degeaba care sunt numai in mintea ta.

Teodor Ajder: am facut doar cateva fotografii. pune alta, unde craniul nu e deloc sau nu e atat de vizibil.

Claudia Ciobanu: hai ma, nu va observa nimeni craniul. si daca-l vor observa, ce-o sa spuna?

Teodor Ajder: Claudia, stiu ca uneori nu atragi atentia cuvenita imaginilor…

Claudia Ciobanu: n-am la mine alta, sunt la Berlin.

Teodor Ajder: cum sa nu, daca mie imi da in ochi.

Claudia Ciobanu: piotr e langa mine si spune ca nu are de ce sa fie o problema. pacat.

Teodor Ajder: Ce sa zica piotr, ca el a facut poza. Nu e vina lui oricum. E vina noastra ca nu am bagat de seama. Putem plasa poze noi, cu toata echipa, cand i le ducem. E vina mea in special. trebuia sa fiu mai atent. imaginile au foarte multa putere. pe cine-l intereseaza ca doar cladirea aceea era bine luminata de razele soarelui cand am fost noi acolo sa facem pozele!?

Claudia Ciobanu: sunt complet, complet in dezacord cu tine in ce priveste „pericolul” acestei poze. pt cine? cine ne va judeca pt o vitrina din spate? ce au sa inteleaga din asta?

Teodor Ajder: nu i-am dus tabloul, pt ca serviciul lui de securitate se temeau sa nu-i facem ceva lui Iohannis. Iar noi postam imagini cu tabloul aparent nevinovat, cum zicem in text, pe un fundal cu un craniu. spune-mi care-i primul lucru care iti vine in gand cand vezi un craniu??

Claudia Ciobanu: hai ma, cum au sa creada ca il amenintam pe iohannis? nu-s tampiti!

Teodor Ajder: toata energia pozitiva a noastra si a tabloului e supta de craniul de pe fundal. Eu l-am observat si atunci. M-am gandit ca e haios. Ca contrasteaza cu toate reclamele aste unde se face uz de corpul femeii. Dar nu mi-a trecut atunci prin gand ca s-ar putea sa fie o problema pentru noi… Claudia, pur si simplu nu vrei sa intelegi ce spun eu acum. Vom posta poze cu noi toti odata. Pe un fundal neutru. Daca vrei, hai sa le cerem si opinia celorlalti editori.

Teodor Ajder: iata poza. vezi, am toata increderea in tine. mai putem sa o fotoshopam. sa scoatem craniul din fundal. Mihai poate sa ne faca o aura, cum a facut si cu Merkel. Daca vrei sa fie mai repede. Craniul acela e super, dar nu pt textul asta, nu pentru mesajul pe care vrem sa-l oferim…

Claudia Ciobanu: cum vrei. da, sunt f curioasa de parerea altora. nu inteleg temerile tale. pot doar sa-ti respect opozitia sa punem poza in text. eu mi-o pun la mine pe wall, sper ca acolo nu se uita oamenii presedintelui. nu m-or urmari toti pe mine.

Teodor Ajder: Zicem ca suntem politici, dar in politica nu sunt permise astfel de chestii. Graba strica treaba. Noi devenim politici acum.

Claudia Ciobanu: bine, hai sa vorbim dupa ce ma mai calmez

Teodor Ajder: Trebuie sa ne masuram pasii.

Claudia Ciobanu: nu poate fi nimeni atat de paranoic incat sa ne judece pentru o vitrina.

Teodor Ajder. pana nu demult se judeca si pentru lucruri mai mici. Plec si eu, maine dimineata.

Claudia Ciobanu: daca sunt, sa-i ia naiba, nu mai vreau nici un dialog cu ei. eu nu umblu la text si la poze pe mamaliga. mi-ajunge discutia din seara asta.

Teodor Ajder: Imi pare rau ca este craniul acela acolo. Tare imi pare rau. Tu vorbesti in text exact despre asta… uite ce cuvinte folosesti: un tablou “uşor şi complet neintimidant”, pai si ce cauta craniul pe fundal atunci? pe mine ma intimideaza, apoi ce ar zice cei responsabili de securitatea presedintelui? Noi am fost trei care am ”votat” sa facem chestia asta. simplu zis, e o imagine insotitoare proasta pentru textul nostru.

Claudia Ciobanu: bine mai, Teo, cum spui tu. eu nu mai insist.

Teodor Ajder: Nu te supara te rog.

Claudia Ciobanu: eu ma enervez dar si ma si amuz de aceasta mini-paranoia, dar imi trece. nu mai lucrez la acest text, este ok asa.

Teodor Ajder: Gestul nostru oricum a fost extraordinar

Claudia Ciobanu: Dar imaginile sunt super plicti, toate cu brbati in costume, dar c’est la vie. asa e politica, fara cranii, numai cu barbati plictisitori in costume.

Teodor Ajder: oricum, probabil ne-am facut in mare mai multi potrivnici decat prieteni. Imaginile is despre ritualul democratic, asa cum a fost stipulat in titlu.

Claudia Ciobanu: ce potrivnici?? eu nu ne-as lua asa de in serios.

Teodor Ajder: printre cei care l-au votat pe presedinte.

Claudia Ciobanu: in fine, ma opresc aici, tre sa sting calc.

Teodor Ajder: Amuza-te! bine ca te amuzi. E amuzant de altfel.

Claudia Ciobanu: noapte buna, Teo, ma duc sa ma culc :)))

Teodor Ajder: Promit ca facem poze ca lumea cu tabloul inainte de a-l trimite!!!

Mihai I. Tarța: vazut poza si va spun din atmosfera de la mine de la lucru azi, e clar ca punctele noastre de vedere sunt pentru o minoritate a minoritatii (române) apoi ca ce mai intra peste asta, cranii, etc, e oricum inevitabil. eu pot sa editez poza, dar zic ca nu se merita, eventual s-o mockificăm , sa zicem ceva hamletian, To be or not to be? cam asta cred eu, in rest ma distrez si eu de conversatia voastra 🙂

Claudia Ciobanu: 🙂 asa e, cu sau fara craniu, oricum suntem pe langa. eu traiesc si fara poza asta. oricum, astia de acasa pe care ii mai citesc eu vad ca reactioneaza pozitiv. mihai, sa le zici la servici ca nu l-am criticat. a pune intrebari nu inseamna a critica.

Teodor Ajder: deci asa… dupa o noapte nedormita, am ajus sa cred ca poza tre publicată, cu tot cu discutia de aici.

Claudia Ciobanu: haha :))

Teodor Ajder: am inceput sa gandesc si eu ca Mihai. adica, ce fel de minerit în Certej sau Roșia Montană fara cranii daca se face cu ceanura…?

Claudia Ciobanu, pe peretele meu primeste f multa simpatie, inclusiv de la activiștii Roșia!

Teodor Ajder: dar tre de scris inca un text, cu atat mai mult ca Claudia nu a avut rabdare si a facut poza publica. Deci, sapt viitoare scriem un text însotitor si il plasam odată cu poza asta. Aflam intre timp si ce e cu prăvălioara care isi face publicitate cu cranii. Scriem si despre „to be or not to be”.

Claudia Ciobanu: am postat la mine pentru ca JOS (auto) CENZURA! :)))))))

Teodor Ajder: Clar. Deci, scriem o parte a doua a articolului pentru saptaman viitoare.

….

A trecut o săptămână de la dialogul prezentat mai sus. Doi dintre editorii Mămăligii s-au aflat în acest timp în deplasări și nu au mai ajuns să afle ce e cu craniul din vitrina prăvăliei cu pricina.

Fiind mai atenți acum la felul în care își face lumea publicitate azi, descoperiserăm printre altele, că craniile apar relativ des în spațiul public din orașele Poloniei, atât autonom,

Expozitia „Canibalism. Aproprierea in Arta”, Galeria Nationala de Arta din Varsovia.
Expozitia „Canibalism. Aproprierea in Arta”, Galeria Nationala de Arta din Varsovia.
Graffiti, Piata Constitutiei, Varsovia.
Graffiti, Piata Constitutiei, Varsovia.

cât și în reclame instalate lângă sau deasupra intrărilor din magazine. Craniul încă pare să mai fie unul dintre simbolurile care atrag atenția trecătorilor. Unele dintre aceste cranii fac reclamă de sute de ani, ca în Gdansk, de exemplu, și nu doar la farmacii.

P1100623P1100621Se știe bunăoară că pe timpuri hoților de stofă li se aplica pedeapsa capitală, adesea într-un mod de-a dreptul măcelăresc, ca în cazul unui renumit tablou de Rembrandt. În așa fel, se prea poate ca aceste cranii să fi fost mai curînd un fel atenționări decât reclamă.

În sfârșit, când am ajuns să mergem la prăvălia din Varșovia, unde am făcut poze cu tabloul pe care era să i-l ducem președintelui României, Klaus Iohannis, descoperiserăm că craniul cu mustață a la Dali, a dispărut din vitrina acestuia. Se aflau în schimb câteva cutii pentru cadouri. De-ar fi fost vitrina asta acu doua săptămâni, ne-am gândit…

P1100712

Era de fapt o… bărbierie special amenajată pentru lumbersexuali – Rostowski. Conform dicționarelor englezești urbane – lumbersexualii sunt bărbați sexy, care se îmbracă de obicei în denim, piele sau flanelă și care au bărbi bogate și foarte bine îngrijite. Polonezele îi mai dezmiardă supranumindu-i „niedwiadki”, adică – ursuleți. E destul de dificil să găsim o traducere bună pentru „lumbersexual”, deși aș miza, în tălmăcirea termenului respectiv, bunăoară, pe alofonia dintre „barbă” și „bardă/bărdaș” – bardașsexuali?

P1100713

Am intrat în bărbierărie și l-am intrebat pe unul dintre cei patru bărboși-pseudobărdași, care momentan nu era ocupat nici cu făcutul de selfieuri, nici cu îngrijirea vreunei bărbi, ce era cu craniul din vitrină de săptămâna trecută?  Mi-a răspuns cu o mină senină, că au un profesionist de la reclamă care se ocupă de vitrină și că aceasta se schimbă tot periodic. Că nu știe dacă persoana respectivă s-a jucat cu dimensiunea lexicală a cuvântului „lumber”- (cherestea) din lumber+sexual – care, în unele limbi, deși nu în engleză, mai poate însemna și osatură, schelet, sistem osos. Data trecută era un craniu cu musteață, azi sunt ambalaje pentru cadouri, mâine va fi iar altceva. Mi-a atras atenția asupra faptului că reclama a funcționat, și că ea m-a determinat să le trec pragul. Cei prezenți, mi-au permis în unison, să le fac o poză. Apăsând pe butonul aparatului ne-a trecut și un gând fugar că redactorii Mămăligii ar trebui și ei să-și crească bărbi, ca să devină și mai simpatici și mai populari, căci imaginea contează, mai ales la obținerea de fonduri. Ieșind din bărbierie, ne întrebarăm dacă o barbă bogată n-ar fi fost un veritabil atu într-o actuală cursă de prezidențiale.

Am mers apoi și la Ambasada României din Polonia, livrând în final tabloul nostru cu cele zece întrebări,

P1100705

înmânate anterior, imprimate pe hârtie, și secretarului de presă al președintelui Iohannis încă în cadrul întâlnirii sale cu diaspora din Polonia, din 12 martie, curent. Încă nu am primit răspunsurile președintelui la întrebările noastre. Îndrăznim să credem că fiindu-i livrate în formă pictată pe pânză, ca tablou, întrebările noastre își vor găsi totuși răspunsurile. Încă mai așteptăm, că ce altceva să facem?

livrarea celor zece intrebari pentru Iohannis
Livrarea celor zece intrebari ale Mămăligii de Varșovia pentru președintele Klaus Iohannis

Vă vom ține la curent cu felul în care vor evolua în continuare lucrurile.

Redacția Mămăligii de Varșovia

2 gânduri despre „Autocenzura și… bardașsexualii*

  1. Servus Teo! Daca nu-mi spuneai ca e un craniu acolo in poza, nu stiam si nu-l vedeam. Era poate doar un joc al luminii, ceva neclar in orice caz. Ma uitam doar la chipurile voastre si ma gandeam sa dau un zoom sa citesc ce scrie pe panou. Acum ca mi-ai zis de craniu nu ma mai pot uita la chipurile voastre din poza ca vad doar craniul. E ca o fantoma care ne priveste din mijlocul pozei si rade stramb de noi. Mai derulez din nou tot ecranul pana sus la poza sa ma mai uit odata si e din ce in ce mai pregnanta, e aproape fizic acolo cu voi. Mda, sunt de parerea ta, poza asta nu e buna. Dar nu-i bai, nici nu face sa te mai gandesti la asta. Pentru ca pina la urma povestea ta cu barbosii e magistrala. Sa nu mai spunem ca toate pozele de dupa in care apareti tu si Mihai (de altfel doi barbosi 🙂 sunt meseriase. Si ca sa nu uit, de fapt ce scria pe panou?

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

