Românii dau năvală ?

În ultimele săptămâni au făcut senzație pe net, alături de arestările lui Udrea, niște filme documentare realizate de postul de televiziune „Channel 4”. Este vorba despre trei episoade dintr-o serie ce urmărește viața românilor din Regatul Unit. Acestea au reușit chiar să scoată în stradă o parte a comunității de români din Regat, care înarmată cu banere și cu mesaje anti-discriminare au protestat contra imaginii proaste și eronate pe care o creează documentarul românilor din Marea Britanie.

Featured image

Urmărind acest documentar în trei părți nu am am avut după cum mă așteptam un deja-vu cu situații și limbaje rasiste, ci mai degrabă am realizat cum imaginile acelea au fost interiorizate de unii români și obiectivate apoi prin reacții (auto)rasiste referitoare la presupusa distorsionare a imaginii noastre „naționale”. Precizez, le numesc (auto)rasiste pentru că din câte am văzut, documentarul nu se preocupă de rasă decât la modul secundar, pentru a sublinia excluziunea socială și sărăcia extremă din România; cei mai preocupați de rasă, de culoarea pielii și implicit de relația dintre piele și deprinderi de muncă, dintre piele și inteligență „nativă”, clasă și mobilitate socială sunt tot conaționalii noștri „albi” în frunte cu ambasadorul Jinga și ministrul de externe Aurescu. O fi având dreptatea lui ambasadorul, sunt destui IT-iști și medici români buni de filmat prin Anglia, dar nu înțeleg de ce ar fi interesante viețile lor mai mult sau mai puțin plictisitoare și wild carphatice, pentru cei care vizionează televiziune, din moment ce avem alte lucruri destul de scandaloase de filmat. Probabil nu se așteptau la asta, cine a mai văzut ca televiziunile să urmărească rating?

Documentarul arată frânturi din viețile paralele ale unor oameni săraci (atenție mare, peste 40 % este procentul săracilor în România, vezi art. de mai jos semnat de Active Watch și Romano Butiq) aventurați prin Regatul Unit în căutare de muncă, secondate de intervențiile naratorului rom Alex, și de mini-intruziunile câtorva români verzi, dar și ale câtorva britanici, printre care și liderul extremei drepte Nigel Farage și premierul David Cameron în toată splendoarea lor. Cei care se isterizează pe acasă sau pe stradă la vederea sărăciei nu sunt mai rasiști decât alții, dar parcă țin să dovedească contrariul. În lipsă de ceva cunoștințe de PR, mulți dintre ai noștri nu se obosesc deloc să vină cu dovezi, cu tabele și corelații cât de cât, măcar din alea obosite ca și Nigel Farage și nu se sfiesc în schimb să folosească cele mai penibile și reacționare remarci și comparații, desprinse parcă din epoca de piatră a rasismului. Dealtfel e adevărat și faptul că mulți britanici pe care i-am cunoscut sunt în mod deschis rasiști. E foarte ușor să generalizezi, deci de ce să nu o facem? Dacă în PR-ul românesc abia se simte prezența unui set minim de criterii și reguli de comunicare publică nediscriminativă, ne dăm seama de cât de înapoiat este acest filtru, cu cât crește tot mai pregnanta senzație de penibil din declarațiilor unor majoritari albi din acest documentar- ca și atunci când un alt român îi spune lui Alex, naratorului rom al documentarului, că romii sunt nenorociți, escroci și leneși, neștiind că și Alex e rom.

Featured image

Acestea fiind zise, cine se oprește (un art. aici) doar la partea discriminatorie a documentarului ajunge la suprafața lucrurilor. Lăsând la o parte aspectele mai mult sau mai puțin controversate ale alegerii personajelor acestor episoade, avem un documentar destul de bun ce a primit mai nou felicitări de la Active Watch și Romano Butiq. Cum explicăm atunci toate protestele însoțite de reacțiile exagerate ale bluzelor „roumaine”, ale diverșilor inși blonzi calificați automat pentru eticheta „român pur sânge”? De ce țin să nu fie confundați cu romii din România, cu oameni fără dinți din Baia Mare și din Oravița? Mi se pare absurd să ceri să nu fii discriminat aducând vorba de criterii clare de separare între majoritari și minoritatea roma. Mesajele banerelor românilor ieșiți în stradă în urma documentarului ar fi trebuit să conțină probabil slogane de genul: STOP CONFUSION, nu STOP DISCRIMINATION. Urmărind documentarul, unora li s-a activat patriotismul declarativ fără cea mai mică urmă de solidaritate cu acei oameni, care erau totuși în primul rând săraci și după aceea români sau romi, etc. Să fie sărăcie în România și să nu fi știut nimeni dintre protestatari de ea? E sărăcia chiar așa de bine ascunsă sub covorul UE? În România sărăcia îi afectează deopotrivă pe toți cetățenii, indiferent de ce etnie aparții, indiferent dacă ești angajat sau șomer. Sărăcia afectează extrem de puternic mai ales minoritatea roma, dar avem și date care arată că România are cel mai mare procent de salariați care sunt în risc de sărăcie din Uniunea Europeană.

Notez că merită de asemenea observate câteva ipostaze ale conflictului de clasă dintre imigranți și lipsa solidarității, ceea ce duce de fapt la precarizarea lor și mai accentuată. Avem mai multe categorii de cetățeni, cei din urban și peri-urban, și cei din rural, mult mai săraci, apoi avem pe cei din urban-sărac gen Baia Mare și urban-centru, gen Cluj. Până și Alex, naratorul rom, care a experimentat discriminarea toată viața, și care repetă de numeroase ori că își iubește țara, e scandalizat de cei care cerșesc și strică imaginea țării. Păi e vina lor că nu sunt din Cluj, nu sunt destul de albi și nu știu engleză ca și Alex? Apoi avem conflictul între cei care au ceva studii și ceva situație mai bună acasă, și cei care vin din Italia pentru că nu mai au nimic nici acolo.

Avem și două personaje principale ce apar în fiecare episod, naratorul, Alex Fechete, bun vorbitor de limbă engleză, și un bărbat fără adăpost de 30 de ani, probabil cel mai mobil din punct de vedere social dintre eroii documentarului. Totuși, deși el este cel care își și schimbă slujba trecând de la munca de gunoier la un depozit pe motostivuitor, el „o dă în bară” cel mai rău, nu pentru că a fost dat afară pentru bere, ci pentru că este respins de comunitatea de oameni fără adăpost pe motiv că nu muncește, se droghează, și e „nebun”. E un caz interesant, apropiații lui îl resping: „he doesn’t want to work, vaffanculo, îmi bag pula în gura lui, Alex not my friend… ne face de rușine.” E deosebit de ceilalți, se dezvăluie ca evazionist expulzat din Canada, și e prezentat drept un tip deștept care ar putea face bani având cele necesare, dar care s-a abătut de la calea cea dreaptă și a fost părăsit de prieteni. Alex devine un „suflet pierdut” și ajunge să fie arestat temporar, ceea ce din vorbele celuilalt Alex, e un regim prea blând pentru asemenea faptă, furtul de păsări. La urmă Alex din Canada își găsește o slujbă de grădinar și vorbește necontenit despre un viitor mai bun în Londra, pe când celălalt Alex, eroul nostru rom ce între timp și-a găsit de muncă la un atelier auto, zice: fuck good life, fuck money, I think I will go home.

Featured image

Nu m-am putut abține să nu mă întreb ce era cu scandalul ăla monstru pe bietul Alex cu berea lui Tyskie, și al cui e de fapt privilegiul tutunului, al ierbii și al alcoolului? Dacă nu ai casă și dormi în tufișuri e chiar așa de incredibil că vrei să bei o bere proastă stând pe un scaun la muncă? A trebuit să aștept ultimul episod să văd și mai clar că o bere pare OK dacă ai deja unde să stai, adică dacă ești deja integrat, și e mai puțin sau deloc OK sa te relaxezi bând o bere dacă ești încă în căutarea unui job sau a unei locuințe, sau dacă ești rom și dansezi pe manele.

Featured image

Ah, și încă ceva, dacă vreți sa experimentați scene cu păsări ce se rotesc în forme prevestitoare de rău pe deasupra unui deșert de gunoaie nu mai mergeți la următorul Resident Evil 3D, trageți o privire rapida pe lângă groapa de gunoi Pata Rât din Cluj.

Am scris acest articol pentru că, paradoxal, românii ce o duc mai bine și care au ieșit la protest în urma documentarului, și cereau să fie oprită discriminarea, îi discriminau și nu se simțeau solidari cu cei prezentați în documentarul comisionat de „Channel 4”, ci doar cu aceia de-o seamă cu ei, care sunt „ignorați” de producătorii acestuia.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s