RP246: Czy trudno nauczyć się polskiego?

Learn Real Polish

Jak wielu z nas, którzy przyjechaliśmy do Polski, łamiemy sobie języki ucząc się polskiego? Dziwnie brzmiące słowa, dziesiątki sylab w długich słowach, wydają się wymyślone, żeby odróżnić Polaków od nie-Polaków. Albo rodzisz się i mówisz po polsku, albo nie. Szanse, że jako dorosły nauczysz się mówić po polsku są prawie zerowe. Znalazłam jednak coś pocieszającego, co jest udowodnione naukowo: język polski jest najtrudniejszym językiem na tej planecie do nauczenia przez cudzoziemców. Uff… jakby kamień spadł z serca. Już nie czuję, że jestem niezdolna. Jest wielu takich jak ja.

Pewnego dnia natknęłam się na stronę internetową Piotra – http://www.realpolish.pl. To co robi Piotr jest genialne.

Dostajemy recepty albo magiczne formuły aby nauczyć się polskiego. Piotr proponuje, żeby codziennie słuchać podkastów. Cóż, po łacinie: repetito mater studiorum east. W podkastach Piotr opowiada płynnym polskim na różne tematy, zaczynając od codziennego życia w Polsce, do historii Polski, a nawet motywuje nas do nauki. Co więcej, każdy podkast zawiera tekst, możemy więc słuchać i śledzić jednocześnie tekst. Tak jak my, z Mămăliga de Varsovia, Piotr jest entuzjastą – większość materiałów jest dostępnych za darmo. Lubię słuchać jego spokojnego i melodyjnego głosu. Wydaje się, że mógłby być prezenterem radiowym.

Dzięki Piotrowi i jego podkastom, nabrałam pewności siebie i odwagi, aby mówić po poslku na trudniejsze tematy. Ostatnio poszłam na rozmowę w sprawie pracy i mówiłam po polsku. Nie macie pojęcia, jak bardzo byłam dumna z siebie.
Dwa tygodnie temu miałam przyjemność poznać Piotra osobiście, oto co mi powiedział.

MDV: Piotr, powiedz nam trochę o sobie.

Piotr: Cóż, mam już prawie 50 lat i mieszkam w Warszawie. Jestem Warszawiakiem! Mieszkamy tu z moją żoną, córką i psem. (Piotr jest wielkim miłośnikiem psów, na jego stronie znajdziecie wiele materiałów, gdzie psy grają dużą rolę). Z wykształcenia jestem inżynierem, ale pracuję jako grafik w czasopiśmie. Kilka lat temu postanowiłem nauczyć się angielskiego. Wszyscy uczyliśmy się angielskiego w szkole, ale to było dla mnie okropne doświadczenie, byłem złym uczniem. Próbowałem nauczyć się niemieckiego i rosyjskiego. Nauka tych języków była obowiązkowa. Wtedy nienawidziłem rosyjskiego. Teraz to dla mnie język taki jak każdy inny, ale wtedy to było okropne. Teraz chcę się go nauczyć. Myślę, że to nie będzie trudne, w końcu to język słowiański. Próbowałem się uczyć języków w szkole, ale zawsze to była gramatyka i słownictwo.

MDV: Sama technika…

Piotr: Tak, techniczne podejście, nie potrafiłem porozmawiać z nikim albo zrozumieć film. Nic z tego. Pewnego dnia postanowiłem sprawdzić, czy uda mi się nauczyć języka samemu. Kupiłem kurs komputerowy, ale to było dość nudne, zwykłe uzupełnianie brakujących słów. Używałem tego kilka tygodni, aż w końcu postanowiłem poszukać w internecie, jak inni uczą się języków. Znalazłem kilka filmów na YouTube po angielsku. To było dla mnie bardzo interesujące, oglądałem te filmiki wiele razy, bo chciałem zrozumieć co ludzie tam mówią. Myślę, że to był dobry początek, bo słuchałem wiele razy tego samego.
Potem znalazłem podkasty po angielsku, słuchałem ich codziennie. Pewnego dnia znalazłem kurs AJ Hoge. To były historyjki z pytaniami i odpowiedziami. Ten kurs nazywał się Learn Real English. Słuchałem tych historyjek praktycznie codziennie. Przejście kursu zajęło mi prawie pół roku. Z miesiąca na miesiąc czułem się lepszy, rozumiałem co raz więcej, widziałem wielki postęp. W końcu postanowiłem znaleźć miejsce w sieci, gdzie spotkam ludzi, z którymi będę mógł rozmawiać. Chociaż najpierw chciałem tylko rozumieć filmy, to był mój cel. Jednak później zorientowałem się, że chcę rozmawiać z ludźmi, bo właśnie to jest wspaniałe! Rozmowa z ludźmi w obcym języku była dla mnie niesamowitym przeżyciem! Na sharedtalk.com znalazłem ludzi, z którym zacząłem mówić po angielsku. Byli tam ludzie, którzy chcieli nauczyć się polskiego. Postanowiłem im pomóc i tak powstała strona http://www.realpolish.pl

MDV: Zacząłeś robić podkasty od samego początku?

Piotr: Nie, nie zupełnie. Na początku to były po prostu nagrania mp3. Najpierw denerwowałem się. Bałem się mikrofonu, ale dzień po dniu przyzwyczaiłem się i stało się to dla mnie łatwiejsze. Kupiłem lepszy mikrofon i postanowiłem zainwestować we własną stronę, żeby wszystko było na wyższym poziomie. Na początku to był zwykły blog na wordpress.com.

MDV: Po jakim czasie zobaczyłeś, że twoja strona jest lubiana przez ludzi?

Piotr: Myślę, że gdzieś po roku. Wtedy zobaczyłem, że naprawdę mogę pomóc ludziom. Często dostaję podziękowania od ludzi, którzy piszą do mnie: -Hej, Piotr, to co robisz jest świetne! To motywuje mnie do robienia podkastów. Na przykład mam niesamowitą słuchaczkę z Belgii. Ma na imię Tamar i jest zakonnicą. Ona nauczyła się mówić po polsku używając tyko Biblii i moich kursów. Po dwóch latach mówi doskonale po polsku.

MDV: Tak, widziałam komentarze Tamar na stronie i rzeczywiście ona pisze doskonale po polsku. Piotr, co odróżnia realpolish.pl od innych programów do nauki języków?

Piotr: Podstawową różnicą jest to, że nie znajdziesz na mojej stronie gramatyki i list słów. Bardzo ważne jest, aby treść była prosta, próbuję przedstawiać prostą, ale za razem ciekawą treść. Jedyne co musisz robić, to po prostu słuchać.

MDV: Czym się kierujesz wybierając taki, albo inny temat?

Piotr: Zwykle mówię o tym co mnie interesuje. Czasami opowiadam coś o sobie, o moim życiu, ale nie za często, myślę, że moje życie nie jest zbyt interesujące, żeby mówić tylko o mnie.

MDV: Często opowiadasz o historycznych miejscach, wydarzeniach, osobach. Skąd masz tyle wiedzy? W końcu jesteś inżynierem, a nie nauczycielem historii.

Piotr: Wiesz, jestem blisko 50, więc wiem sporo na temat Polski. Czasami przygotowuję się do podkastów. Dużo czytam na dany temat.

MDV: Masz cały wachlarz podkastów motywacyjnych. Myślę, że to świetny pomysł. Poczułam rezultaty na własnej skórze. Odważyłam się mówić, bez względu na błędy. Poczułam się świetnie, gdy mogłam powiedzieć więcej niż cześć i do widzenia i w dodatku Polacy mnie rozumieli. Myślę, że jesteś bardziej trenerem nauki języków, niż nauczycielem w klasycznym znaczeniu. Gdzie znalazłeś inspiracje do tych motywacyjnych podkastów?

Piotr: Sam słucham wiele podkastów motywacyjnych po angielsku. To jeden z tematów, które uwielbiam. Dużo słucham Tony Robbinsa i innych materiałów o rozwoju osobistym. Koło 40 poczułem, że przestaję się rozwijać, nie znałem żadnego języka oprócz polskiego, miałem trochę dodatkowych kilogramów. Zacząłem więc biegać, ukończyłem Maraton Warszawski. Zacząłem uczyć się angielskiego, hiszpańskiego. To pomogło mi rozwijać się. Teraz próbuję dzielić się tym z moimi słuchaczami.

MDV: Podkasty są podzielone na różne kategorie: polskie idiomy, historia Polski, podkasty motywacyjne. Są też podkasty związane z gramatyką, ale mają zupełnie inne podejście. Opowiadasz tę samą historię, ale z różnych perspektyw i w różnych czasach gramatycznych. Czy zrobiłeś to z jakiegoś powodu?

Piotr: Czasami lubię zrobić coś motywującego, czasami chcę opowiedzieć coś o sobie. Chcę dać słuchaczom możliwość wyboru materiału, albo narzędzi, które im pasują najlepiej. Jeśli chodzi o opowiadanie historyjek z różnych punktów widzenia i w różnych czasach, to odkryłem to w lekcja AJ’a i to wydawało mi się bardzo efektywne.

MDV: Próbujesz więc zrobić kolekcję różnych narzędzi, aby pozwolić ludziom wybierać?

Piotr: Tak. W zależności od nastroju w jakim jesteś. Dokładnie tak samo ja się uczyłem.

MDV: Piotr, masz już kilka lat doświadczeń z tą stroną.

Piotr: Tak, to już cztery lata.

MDV: Gratulacje! Czy przez ten czas, wynalazłeś magiczny sposób na naukę języka obcego?

Piotr: Dla mnie magiczny sposób to słuchanie. Jak najwięcej słuchania. Teraz słucham codziennie czegoś po hiszpańsku. Myślę, że szukając magicznego sposobu, najważniejsze jest znaleźć łatwy materiał, który możesz zrozumieć i słuchać tego potem wiele razy. Ważne są również powtórki, zwłaszcza na początku.

MDV: A co gdy chcemy mówić z innymi w nowym języku?

Piotr: Na początku nauki mówienie nie jest ważne. Jeśli rozumiesz co mówią inni, jesteś w stanie wyrazić swoje myśli, ale musisz zrozumieć co mówią inni. Rozumienie jest bardzo ważne, dlatego musisz słuchać, dzięki temu przyzwyczajasz się do nowych dźwięków i uczysz się nowych słów, akumulujesz słowa, zatem słuchanie jest najważniejsze.

MDV: Widziałam, że używasz nowych technologii, jesteś na iTunes. Wydaje się, że osiągnąłeś sukces.

Piotr: Wydaje się, że iTunes to świetne źródło materiałów dla uczących się języków. Ja, na przykład znalazłem tam podkasty po hiszpańsku.

MDV: Czy myślałeś kiedyś, żeby zostać trenerem personalnym dla kogoś, kto chce mieć indywidualny program nauczania?

Piotr: Może kiedyś, gdy odejdę z pracy, w której teraz jestem i będę miał więcej wolnego czasu.

Wypiliśmy jeszcze dużo kawy rozmawiając z Piotrem i doszłam do prostego wniosku: z pomocą nowoczesnych technologii bardzo łatwo jest teraz nauczyć się każdego języka. Jednak ważne jest, by być konsekwentnym i wytrwałym w osiągnięciu celu. Dziś słucham historyjki, jutro czytam artykuł, po jutrze uczę się piosenki i po roku znam kolejny nowy język na poziomie B1. Dokładnie tak, moi drodzy.

Lasă un răspuns

