Vrei să vorbești poloneza fluent în timp real și să o înveți cu plăcere? Piotr de la www.realpolish.pl ne povestește cum

Cîți dintre noi, cei ce s-au mutat în Polonia, ne-am rupt limba și ne-am scuipat sufletul, încercînd să învățăm poloneza? Nesfîrșitele sunete de “bjjj…, djjj…, zbbbb…, sch…”, cuvintele lungi de zeci de silabe, parcă au fost special create ca să îl delimiteze pe polonez de ne-polonez. Sau te-ai născut cu capacitatea de a vorbi polona sau nu. Gata, șansele de a o învăța ca adult sînt practic nule. Undeva în sursele de informare am și găsit consolarea: s-a dovedit științific: poloneza este cea mai grea limbă de pe planetă din punctul de vedere al asimilării de către străini. Ufff…parcă mi s-a luat o piatră de pe suflet. Nu mă mai simt că aș avea eu vreun handicap. E multă lume ca și mine, hihi☺. Dar într-o zi am dat de site-ul lui Piotr – www.realpolish.pl. Ceea ce face Piotr e genial de simplu. Nu ne propune rețete sau formule magice de învățare ale limbii poloneze. El ne propune să îi ascultăm zilnic podcast-urile. Deh, vorba romanilor – Repetitio mater studiorum est. În aceste podcast-uri Piotr vorbește într-o poloneză fluentă și reală pe diverse teme, de la situații din viața de zi cu zi la istoria Poloniei sau, și mai interesant, ne prezintă diverse discursuri motivaționale. Mai mult, fiecare podcast vine dublat de un text, asta ca să putem urmări și scrierea corectă a cuvintelor în poloneză. Ca și noi, cei de la Mămăliga de Varșovia, Piotr este un entuziast – majoritatea materialelor sînt disponibile gratuit. Îmi place să îl ascult, are o voce calmă și melodioasă, zic că ar fi putut deveni un DJ radiofonic de mare succes. Datorită lui Piotr și podcast-urilor lui, am prins la curaj și acum cu mare entuziasm încep să discut cu polonezii pe teme ceva mai complicate, recent chiar mi-am dat frîu liber la un interviu de angajare de am răspuns în poloneză. Ce mîndră m-am simțit, habar n-aveți! Acum două săptămîni am avut fericirea să îl cunosc personal pe Piotr și uitați ce mi-a povestit:

MDV: Piotr, povestește-ne un pic despre tine.

Piotr: Păi, am aproape 50 de ani și locuiesc în Varșovia toată viața. Jestem Warszawiakem! Locuim aici cu soția, fiica și căinele meu (n.r. Piotr e un mare iubitor de câini, veți găsi la el pe site multe materiale în care cățelul său joacă rolul principal). De profesie sînt inginer, dar lucrez ca și designer grafic la o revistă locală. Cîțiva ani în urmă am hotărît să învăț limba engleză. Cu toții am învățat engleza în școală, dar experiența aceasta a fost teribilă pentru mine, am fost un elev prost la orele de limbi străine. Am încercat să învăț germana, rusa, studiul acestor limbi era obligatoriu. Pe atunci uram rusa. Acum nu mai este așa, o percep ca pe orice altă limbă străină, dar la școală mi se părea oribilă. Acum aș vrea să o învăț. Nu ar fi atît de greu, este totuși o limbă slavică. Am încercat să învăț mai multe limbi în școală, dar mereu era vorba de gramatică și vocabular.

MDV: O abordare tehnică…

Piotr: Da, o abordare tehnică și nu eram capabil să vorbesc cu cineva sau să înțeleg filme. Nimic de genul ăsta. M-am săturat la un moment dat și am decis să văd ce pot face de unul singur, să învăț independent. Am cumpărat un curs pe computer, dar era destul de plictisitor, de genul completați cuvintele care lipsesc. L-am folosit cîteva săptămîni, după care am decis să caut pe Internet, să văd cum alți oameni învață limbi străine și am găsit pe YouTube niște video-uri în limba engleză. Mi s-a părut extrem de interesant ceea despre ce discutau acolo și am tot ascultat ce spuneau. Cred că a fost un început foarte bun, pentru că ascultam același material de mai multe ori. Spectatorii erau încurajați să asculte de mai multe ori același material. După aceea am găsit podcast-uri în limba engleză și le ascultam în fiecare zi. La un moment dat am găsit un curs al lui AJ Hoge care folosește povestioarele drept metodă de predare a limbii engleze, era vorba de cursul Learn Real English. M-a inspirat abordarea sa. Am ascultat practic în fiecare zi acele povești, mi-a luat aproape jumătate de an să trec tot cursul, dar cu fiecare lună mă simțeam tot mai minunat pentru că înțelegeam tot mai multe și am putut să văd progrese. După care m-am gîndit să găsesc un loc pe net unde aș putea cunoaște oameni cu care să încep să și vorbesc. Pentru că la început îmi propusesem să fiu un ascultător pasiv. Vroiam să înțeleg filme, asta era scopul meu. Mai tîrziu am înțeles că eu trebuie să vorbesc cu oamenii, pentru că discuția este ceva fantastic!!! Să vorbesc cu oameni într-o altă limbă a fost pentru mine o experiență incredibilă! Pe www.sharedtalk.com am găsit acele persoane cu care am început să vorbesc engleză. În acea comunitate am găsit în schimb persoane doritoare să vorbească poloneza. Așa am început lucrul la site-ul meu, www.realpolish.pl.

MDV: Ai început să faci podcast-uri chiar de la bun început?

Piotr: Nu, nu chiar. Erau înregistrări MP3. La început aveam emoții foarte mari. Microfonul mă stresa, dar zi după zi am început să mă obișnuiesc cu acesta și îmi era din ce în ce mai ușor. Întai am cumpărat un microfon mai bun, după care am decis să investesc într-un site și să merg la nivelul următor, pentru că la început era vorba de un blog gratuit pe www. wordpress.com.

MDV: Cît timp ți-a luat pînă ai văzut că site-ul tău are succes la public?

Piotr: Cred că peste un an de zile, atunci am înțeles că chiar pot ajuta oamenii cu ceva. Primesc deseori feed-back de la ascultătorii mei care îmi scriu: “Hei, Piotr, e fantastic ceea ce faci!”. Asta mă motivează să fac podcast-uri noi. De exemplu, am o ascultătoare fidelă în Belgia. Se numește Tamar și este o măicuță. Ea și-a propus să învețe poloneza de una singură și se folosește doar de programul meu și citește Biblia în poloneză. După doi ani vorbește practic perfect în poloneză!

MDV: Da, am văzut comentariile lui Tamar pe site-ul tău, într-adevăr are o poloneză excelentă. Piotr, prin ce se deosebește realpolish.pl de alte programe de învățare ale limbilor străine?

Piotr: Este diferit în primul rînd prin faptul că nu veți găsi gramatică sau liste cu vocabular pe site-ul meu. Este foarte important faptul că conținutul materialelor este simplu, eu încerc să prezint publicului un conținut simplu, dar și interesant. Trebuie doar să ascultați de multe ori aceste materiale.

MDV: Ce te inspiră să alegi o temă sau alta?

Piotr: Vorbesc în primul rînd despre ceea ce este interesant pentru mine. Uneori vorbesc despre mine și ceea ce se întimplă în viața mea, dar totuși nu atît de des, viața mea nu este atît de fascinantă, încît să vorbesc doar despre mine☺.

MDV: Am văzut că deseori discuți pe diverse teme legate de Polonia, despre locuri istorice, evenimente istorice, personalități. Unde te documentezi pe aceste teme? Totuși de formație ești inginer, dar povestești ca un profesor de istorie.

Piotr: Știi, am aproape 50 de ani, așa că știu foarte multe despre Polonia. Uneori mă pregătesc pentru noile podcast-uri, citesc foarte mult pe acea temă.

MDV: Ai o rubrică întreagă dedicată podcast-urilor motivaționale. Vreau să spun că este o idee extraordinară. Am simțit pe propia piele rezultatul acestora, am prins la curaj să vorbesc, indiferent dacă fac greșeli. Simt un entuziasm nebun cînd reușesc să spun ceva mai mult decît “Bună ziua” și “La revedere” și polonezii chiar mă înțeleg. Cred că ești mai degrabă un coach în învățarea limbilor străine (a oricărei limbi străine), decît un învățător în sensul clasic. Unde găsești inspirație pentru aceste podcast-uri motivaționale?

Piotr: Ascult, la rîndul meu, foarte multe podcast-uri motivaționale în engleză. Este una dintre temele care mă pasionează. Ascult foarte mult din Tony Robbins, dar și alte materiale despre dezvoltarea personală. Pe la vîrsta de 40 mă simțeam oarecum oprit în dezvoltare, nu cunoșteam nici o altă limbă în afară de poloneză, aveam ceva kilograme în plus, așa că am început să alerg. Am și sprintat în Maratonul Varșoviei. M-am apucat să învăț engleza, spaniola. Asta m-a ajutat să cresc. De aceea încerc să împărtășesc cu ascultătorii mei aceste idei.

MDV: Mă gîndesc la așa-zisele “unelte” pe care le folosești pe site: materialele motivaționale, podcast-urile în sine, care pot fi grupate pe categorii: istorioare în poloneză, idiome în poloneză, plus vide-ouri. Ai și unele podcast-uri legate de gramatică, dar în care ai o abordare diferită, povestești aceeași istorie din perspectiva diferitelor persoane sau timpuri. Ai ales anume aceste instrumente din anumite motive?

Piotr: Uneori îmi place să lucrez la un material motivațional, uneori vreau să povestesc despre ceea ce mi s-a întîmplat. Vreau să le dau ascultătorilor posibilitatea să aleagă materialul sau instrumentul care cred ei că la acest moment li se potrivește cel mai bine. Legat de abordarea gramaticii prin povestirea aceleeași situații din perspective diferite – am găsit această metodă la AJ Hoge și mi s-a părut eficientă.

MDV: Deci încerci să faci o colecție de diverse instrumente pentru a acoperi cît mai multe din nevoile de învățare ale ascultătorilor?

Piotr: Da, exact. Depinde de starea de spirit a fiecăruia la un moment dat. Exact la fel învăț și eu.

MDV: Piotr, ai deja cîțiva ani de experiență cu acest site.

Piotr: Da, deja patru ani.

MDV: Felicitări! În acest timp, ai reușit să găsești totuși o formulă magică de învățare a unei limbi străine?

Piotr: Pentru mine formula magică este ascultarea. Ascult foarte mult. Acum învăț spaniola și ascult spaniola în fiecare zi. Cred că cel mai important lucru în căutarea unei formule magice este să găsești un material simplu pe care ești în stare să îl înțelegi și ascultă-l de cît mai multe ori. În special la început, repetarea este foarte importantă.

MDV: Dar cum rămîne cu ideea că oricum trebuie să vorbești cu cineva la un moment dat ca să practici o limbă străină?

Piotr: La începutul procesului de învățare nu este important să vorbești. Oricum, în acea perioadă mai mult asculți ce spune cel ce posedă limba, decît te poți exprima tu însuți, trebuie să înțelegi mesajul. Înțelegerea mesajului este foarte importantă, iar pentru asta trebuie să asculți ca să te poți obișnui cu fonetica noii limbi și să acumulezi vocabularul necesar, deci ascultatul este cheia succesului.

MDV: Am văzut că folosești tehnologiile moderne și că ești prezent și pe iTunes. Se pare că ai succes acolo.

Piotr: Da, pare a fi o sursă foarte bună de materiale pentru învățarea unor limbi străine. Eu de exemplu, găsesc podcast-uri în spaniolă prin iTunes.

MDV: Te-ai gîndit vreodată să devii coach personal pentru cineva care ar fi interesat de un program personalizat?

Piotr: Poate cîndva, cînd voi lăsa job-ul pe care îl am acum și voi avea ceva mai mult timp liber☺.

Am mai povestit noi multe atunci la cafea, dar am ajuns la o simplă concluzie cu ajutorul lui Piotr: este foarte simplu să înveți de unul singur orice limbă existentă pe planetă cu ajutorul tehnologiilor moderne, important este însă să îți stabilești obiective bine definite și să fii perseverent în atingerea lor. Azi ascult o istorioară, mâine citesc un articol, poimâine învăț un cîntec, iar peste un an îmi propun să posed limba X la nivelul B1☺. Cam așa, dragii mei.

Interviu realizat de Olga Corochii

Lasă un răspuns

