“Publicul nostru e plictisit de femei care vor să placă. Timpul pozelor fotoșopate și al textelor siropoase a trecut” – interviu cu Ionela Hadîrcă

Ionela

Ionela Hadîrcă a devenit populară în rîndul iubitorilor de Facebook din Moldova datorită video-urilor sale, în care ridiculizează diverse personaje autohtone, demonstrînd un fin talent de psiholog, dar și de actriță cu un mare potențial. Deși de formație este jurist, Ionela își dezvoltă talentul artistic,  urmînd cursurile “minunatei și fabuloasei” d-ne Ala Menșicov de la Teatrul Eugene Ionesco din Chișinău.

MDV: Ionela, noi te cunoaștem în special în calitate de actriță. Ești jurist de profesie și pe moment activezi la Centrul Internațional pentru Dezvoltarea Politicilor în domeniul Migrației. De ce anume migrația?

IH: Este un job care mă mulțumește din toate punctele de vedere, mă face să mă simt împlinită, fără a-mi impune prea multe rigori formale și inutile. Eu nu pot lucra în colective mari, nu pot lucra cînd șeful îmi stă de-asupra capului cu bîta. În jobul meu sînt stăpînă pe timpul și pe lucrul meu. Proiectul în care activez acum este un proiect cu finanțare externă, menit să contribuie la combaterea migrației ilegale. Colaborăm cu Biroul Migrație și Azil al Ministerului Afacerilor Interne, îi ajutăm să-și îmbunătățească activitatea. Este un domeniu în care m-am angajat după absolvirea facultății și la care m-am întors după fiecare încercare de a face altceva.

MDV: Cum crezi, ar trebui femeile noastre să conștientizeze valoarea lor ca promotoare a imaginii țării peste hotare? Ce ar putea face să contribuie la îmbunătățirea „portetului” moldovencei în afara țării? Mă refer aici, în primul rînd, la faptul că în Europa sîntem percepute ca fiind servitoare sau în cazuri extreme, femei care se vînd pe bani.

IH: Nu, categoric. Nu conștientizați nimic, fetelor. Eu cred că viața este foarte scurtă, fiecare om trebuie s-o trăiască așa cum vrea. În limitele legii. Cît despre bun-simț…ăsta ori este din copilărie, ori nu-i. Și dacă nu este, nici un apel la patriotism nu poate să-i impună omului un comportament decent.

Ș-apoi nu înțeleg ce să îmbunătățim. Femeile noastre au salvat această țară de la pieire prin faptul că s-au sacrificat, au mers peste hotare, au stat ani întregi fără să-și vadă familiile. Femeile noastre sunt cunoscute în Europa ca femei muncitoare, respectuoase și capabile să se adapteze ușor. La atitudinea statului față de cetățenii săi (și mai ales față de femei), este o imagine nemeritată.  Cît despre promovare de imagine… cred că trebuie s-o mai slăbim cu festivalul și cu lăutarul și cu opinca. Începem să semănăm cu o tobă goală, care sună tare.

MDV: Vreau să te felicit pentru video-urile care au făcut valuri pe Facebook și au arătat lumii talentul tău de actriță, dar și de fin psiholog.  Ce te-a făcut să începi lucrul la această serie de video-uri? Ai vreo filosofie în spatele acestora pe care ai vrea sa ne-o transmiți?

IH: Mulțumesc mult. Odată, m-a recunoscut o femeie în troleibuz. M-a întrebat: “tu ești fata ceea de pe Internet? Fiică-mea ne-a pus filmele tale și-am stat aseara, le-am privit pe toate și-asa am mai rîs, chiar soțul meu așa rîdea că i se clătina burta… Chiar mulțumesc, tu știi de cînd n-am rîs noi toți împreuna?”. A fost cel mai frumos compliment pe care l-am primit vreodată. Pentru că asta mi-am propus – să fac un umor pentru mai multe categorii de vîrstă.  Un umor decent, dar deloc cuminte. Un fel de oglinda, dacă vreți.

MDV: O mare parte din video-urile tale ridiculizează imaginea moldovencei de la bîlci, fata cu paiete și unghii imense scuipînd „răsărită” și vorbind „maldavenești”. Cum reușești să surprinzi atît de bine mentalitatea femeii din popor?

IH: Eu nu pot să parodiez bărbați. Dacă aș putea, credeți-mă c-aș face-o mult mai usturător. Dar oamenii noștri nu sunt unicii vinovați de nivelul de cultură din țară. Cultura se educă, se învață. Uitați-vă la emisiunile pentru copii, la spectacolele pentru copii, la cărțile pentru copii editate în Moldova și veți înțelege ce fel de cetățeni își dorește țara asta.

MDV: În unul din video-uri atingi și tema bisericii sau era vorba, mai degrabă, despre „matushka” ca personaj central în lumea bisericii?

IH: Eu sunt femeie, nu pot parodia un preot. Însă am vrut să ating tema respectivă, pentru că bisericile noastre s-au transformat în niște SRL-uri fără obligații fiscale. Eu critic ipocrizia, ori ipocrizia religioasă este unul din subiectele care mă revoltă cel mai mult.

MDV: Ai participat și la filmarea unui spot video de promovare a Uniunii Europene. Te-ai alăturat acestui proiect pentru că te aliezi ideii de aderare a R.Moldova la Uniunea Europeana sau a fost vorba doar de un proiect interesant pentru tine din punct de vedere artistic?

IH: Din mai multe motive. În primul rînd, admir de mult timp tot ce fac d-na Mesina și dl Prodan. Îmi place echipa lor, îmi plac spoturile pe care le fac. Eram foarte curioasă să-i cunosc, să-i văd în proces de lucru. A fost o experiență de neuitat. Am avut două partenere extraordinare, Ana Tcacenco și Inna Colbasiuc, două actrițe extrem de talentate, l-am cunoscut pe Viorel Mardare în calitate de regizor, a fost  o zi ca o viață. Pot să vă spun că a fost unica zi de cînd au apărut copiii mei pe lume, în care nu m-am gîndit nici la ei. Iar spotul avea scopul de a-i învăța pe oameni să nu se lase pradă manipulării. Asta e tema care mă doare cel mai mult, asta e ceea ce-as vrea să schimb în primul rînd în țara noastră.

MDV: Ai vreun videou preferat? Unul care poate are o istorie mai specială în spate?

IH: Mi-s dragi filmulețele în care apar copiii mei. Mi-i drag videoul cu Caisa, pentru că el place copiilor. Dar eu nu le privesc, pentru că de fiecare dată îmi vin idei de îmbunătățire și mă enervez ☺. De asta cred că cel mai bun încă nu a apărut.

MDV: Multe femei se gîndesc la își deschide blog-uri, video blog-uri, etc., dar nu știu de unde s-o înceapă? Care a fost experiența ta în acest sens? Ai putea să le dai ceva sfaturi celor care ar vrea să îți urmeze exemplul?

IH: Nu cred că sunt în poziție să dau sfaturi, pentru că eu însămi nu am făcut mare lucru. Dacă, însă, m-ar întreba o prietenă, aș sfătui-o în primul rînd să citească mult. Lectura, într-un mod miraculos, face ca gîndurile să se închege într-un mod clar și ca lumea să vrea să afle ce ai de zis.

Al doilea sfat ar fi să scrie (sau să filmeze), gîndindu-se că produsul nu va fi văzut de nimeni niciodată. Ca-ntr-un jurnal intim. Apoi să-l plaseze cu ochii închisi. Spun asta pentru că publicul nostru e plictisit de femei care vor să placă. Timpul pozelor fotoșopate și al textelor siropoase a trecut.

Interviu realizat de Olga Corochii

Un gând despre „“Publicul nostru e plictisit de femei care vor să placă. Timpul pozelor fotoșopate și al textelor siropoase a trecut” – interviu cu Ionela Hadîrcă

Lasă un răspuns

