Conexiuni spațiale

Varșovia, septembrie 2012

Stadion_Narodowy_-_Wisla

Sunt pentru prima dată în Plac Zamkowy. În spate am Columna lui Zygmund. Stadion Narodowy și podul peste Vistula îmi pironesc privirea. Priveliștea îmi taie respirația. Nici măcar turnul Eiffel nu a avut un asemenea impact asupra mea. Probabil pentru că nu mă așteptam să am parte de o asemenea panoramă într-un oraș mai puțin popular în rîndul turiștilor. După trei secunde în care timpul pare a se fi oprit, îmi vine un gând: ce mult s-ar bucura bunica să fie aici, să vadă această frumusețe. Probabil ar găsi într-un final răspuns la întrebarea: „La ce bun a murit tata pe pămînt străin?”.

Pułtusk, ianuarie 1945

În iarna lui 1945, în cadrul Frontului al II-lea Belarus, undeva lîngă Pułtusk pe Narev, la doar 60 km distanță de Varșovia, s-au dus lupte grele între Armata Sovietică și cea Germană. Generalii germani  au numit acest teritoriu „o armă îndreptată spre inima Germaniei” și au avut perfectă dreptate. Pierderea pozițiilor de pe Narev a însemnat începutul sfîrșitului celui de-al Doilea Război Mondial. În acele lupte au murit peste 16.000 de ostași sovietici, dintre care practic fiecare al treilea era basarabean. Cei mai mulți dintre ei aveau doar douăzeci de ani. Printre miile de tineri care și-au dat viața pe Narev sub conducerea Generalului Rokossovsky era și străbunicul meu. A fost înmormîntat undeva pe lîngă Pułtusk. Cu trei luni mai tîrziu Germania capitula. Doar trei luni și bunica și-ar fi revăzut tatăl.

Satul Brînzeni, Republica Moldova, mai 2005

După 60 de ani de la terminarea războiului, Ambasada Poloniei în Republica Moldova, drept recunoștință, a hotărât să informeze rudele celor căzuți pe teritoriul polonez despre locul în care se aflau mormintele lor și,  simbolic, să îi „readucă” acasă. În inima satului Brînzeni, pe vîrful unui deal înalt, stă de pe vremea sovietică Monumentul Ostașului Necunoscut. Acolo s-a și organizat „reîntoarcerea”. S-a făcut mare tam-tam din acest eveniment, s-a scris în presă și vorbit la televiziune. Cu toate acestea, guvernul nostru n-a fost interesat în a-și repatria ostașii la propriu. De la personalul ambasadei bunica a aflat mai multe despre moartea tatălui ei, însă nu cred că asta a consolat-o în vreun fel. Mai degrabă i-a răscolit o rană demult uitată.

Pułtusk/ Kleszewo, octombrie 2013

Mi-am amintit că bunica m-a rugat să caut locul în care este înmormîntat străbunicul. Tata e și el în Varșovia pentru o vizită de lucru. Împreună purcedem la drum. Ajungem în satul Winnica de lîngă Pułtusk, unde știam că ar fi trebuit să fi fost mormâtul. Preotul satului ne spune că toți soldații sovietici au fost mutați la memorialul din Kleszewo acum cîțiva ani. Sunt sute asemenea memoriale în Polonia, dar asta pare a fi unul dintre cele mai mari.

Memorial           Memorial1

Am ajuns acolo deja la apus. Locul e pustiu, iar la căderea nopții se lasă peste el un văl de tristețe nemăsurată. Din cei 16.643 de soldați înmormîntați aici, doar 84 au plăci cu nume. Restul ostașilor parcă nici n-au existat. Printre rîndurile de morminte, am descoperit numele unui soldat basarabean. Pe placa comemorativă scria în română: Străistaru E.I. (19.10.25-19.1.45). Doar unul!

Nici urmă însă de străbunicul meu…

   Varșovia, 2 noiembrie 2014

Sînt la concertul trupei OneRepublic. Undeva în mijlocul programului, pe fundalul unor imagini din viața de zi cu zi ale Varșoviei, trupa cîntă „This is gonna be a gooooood lifeeee”! Cîtă dreptate au! Chiar dacă nu am aflat care este exact locul în care a fost înmormântat străbunicul, un lucru este cert: știu unde și PENTRU CE și-a dat viața.  Eu trăiesc într-o Varșovie pașnică și plină de speranțe într-un viitor mai bun. Pe undeva, în univers, principiul echilibrului și-a spus cuvîntul și cea mai frumoasă recompensă pentru el este să se bucure prin mine de această viață plină pe care o duc în Varșovia, un oraș în care niciodată n-am visat să ajung.

Lasă un răspuns

